“Najgori film stoljeća”: Kako je novi film Jennifer Lawrence postao najomraženiji film godine

“Najgori film stoljeća”: Kako je novi film Jennifer Lawrence postao najomraženiji film godine

Kada su se prije nešto više od mjesec dana pojavile prve kritike novog filma Darrena Aronofskog, gledatelji su bili oduševljeni, a netko je između ostalog komentirao i kako se radi o najšokantnijem filmu nakon Kubrickove “Paklene naranče”.

Superlativi na stranu, kritike su bile izuzetno pozitivne, a čak i kada je krenulo kino prikazivanje, mnogi kritičari su “Mother!” nazivali briljantnim i hrabrim horor-trilerom o paru (Jennifer Lawrence i Javier Bardem) čiji se život pretvara u pakao jednom kad u njihovu kuću uđe misteriozni dvojac (Michelle Pfeiffer i Ed Harris). Naravno, bilo je tu i oprečnih stavova, ali prvi osvrti bili su uglavnom pozitivni pa film i dalje ima 72% pozitivnih kritika na Rottenu.

“Najgori film stoljeća”

No, kako je vrijeme odmicalo, kritike su se polarizirale. S jedne strane imali smo one koji ga smatraju modernim remek-djelom, dok su s druge strane bili oni koji tvrde da se radi o “najgorem filmu stoljeća”.

I ne radi se o posebno novom fenomenu. Međutim, od početnih hvalospjeva vrlo smo brzo došli do neopisive mržnje prema filmu, a negativne kritike gledatelja bile su toliko učestale da se Paramount počeo javno opravdavati, izbacivši priopćenje u kojem stoji da unatoč lošim reakcijama i dalje drže leđa redatelju.

CinemaScore, kompanija iz Las Vegasa koja se bavi istraživanjem tržišta, filmu je dala najnižu ocjenu, a njihove ocjene inače su dobar predskazatelj za to kakav će uspjeh film ostvariti na kino blagajnama. Ocjena “F” gotovo redovito znači sigurni neuspjeh.

Soderbergh je pokupio iste reakcije za svoj remake “Solarisa”, Friedkin je slično doživio s “Bug”, a Andrew Dominik s “Killing Them Softly”.

Stoga, čini se da je “Mother!” osuđen na propast, a to se može vidjeti i po rezultatima. Naime, film je na uloženih 30 milijuna dolara uprihodio samo 14 milijuna (iako još uvijek čeka prikazivanje u mnogim europskim zemljama).

U čemu je problem?

No, što se točno dogodilo s jednim od najočekivanijih filmova godine? Trailer je djelovao obećavajuće, 2017. je bez ikakve sumnje odlična godina za horore, a Aronofsky ima i sasvim solidne rezultate pa su njegova prethodna dva filma (Noah i Black Swan) zaradila preko 300 milijuna dolara, iako se u oba slučaja radilo o daleko slabijim magnetima za publiku.

Neki tvrde da je publiku odbila gotovo neizdrživa pretencioznost redatelja, ali to nije novost. Pogledamo li “The Fountain”, “Noah” pa čak i “Black Swan”, radi se o filmovima koji su savršeni primjeri pretenciozne umjetničke masturbacije koja kao da dolazi s uputom: “Ako ovo ne razumiješ, glup si”. Drugi smatraju da je problem u izboru glumaca, marketingu i načinu na koji je priča ispričana.

Ljubitelji Jennifer Lawrence očekivali su klasični mainstream hit kakve glumica i inače snima (Hunger Games, Passengers, X-Men, Silver Linings Playbook). Da se redatelj odlučio za neku manje razvikanu glumicu i da je film predstavljen kao nešto nalik europskom arthouseu, reakcije publike možda i ne bi bile toliko negativne jer bi očekivali nešto nalik “Antikristu” Larsa von Triera.

Gledatelji žele znati u što se upuštaju

Isto tako, reklamirati film kao klasični horor triler potpuno je pogrešno jer “Mother!” je uistinu teško svrstati u neku postojeću kategoriju. Ova kombinacija nadrealizma, horora i arthouse provokacije (kao što je to napisao Peter Bradshaw iz The Guardiana) jednostavno nije ono što prosječni ljubitelj horora traži.

Sljedeći problem je priča s kojom većina gledatelja ima velikih problema, budući da više-manje svi žele znati u što se upuštaju, a trailer je poslao potpuno pogrešnu poruku pa se mnogi osjećaju prevareno. Jennifer Lawrence sličan je problem imala sa svojim prethodnim filmom “Passengers” koji je, sudeći prema traileru, bio romantični SF s dvoje trenutno najpopularnijih holivudskih zvijezda.

Vrlo je jednostavno, predstavite li “Spašavajući vojnika Ryana” kao komediju, mnogi će se razočarati kada u prvih 15 minuta ugledaju plažu punu rasutih crijeva i odsječenih udova.

 

To je posebno bitno u vremenima kada ljudi u kina ne odlaze sa željom da eksperimentiraju ili otvaraju nove vidike (što je loše), nego da dobiju upravo ono za što su platili preskupu kartu.

Dakako, to ne znači da film ne biste trebali pogledati (u Hrvatsku stiže 19. listopada), ali dobro je unaprijed znati u što se upuštate. Na kraju krajeva, ocjena CinemaScorea ne znači nužno da je riječ o lošem filmu, iako i tu postoje nijanse (The Wicker Man je grozan, The Box je pristojan, a Killing Them Softly dobar triler). Isto vrijedi i za remake kultnog “Solarisa” Andreia Tarkovskog. Radi se o kvalitetnom remakeu, ali ljudi su očekivali SF s Georgeom Clooneyjem, a ne film koji nije, niti će ikad biti mainstream SF nalik “Gravitaciji”.

Mnogi dobri filmovi propali su na kino blagajnama. Propali su i katastrofalni filmovi. Međutim, nazvati “Mother!” najgori filmom stoljeća je pretjerano. Tim više jer živimo u vremenima neizdrživo predvidljivih filmova, a “Mother!” je sve samo ne to.

I možda je upravo to najbolja reklama za najomraženiji film godine.

Vezani članci

Leave a Reply